Dovent øje

Hvad er dovent øje?

Amblyopi eller bedre kendt som “dovent øje”, er kendetegnet ved at der er nedsat syn på det ene øje (kan også være på begge øjne). Hvor synet ikke kan forbedres med briller eller kontaktlinser. Årsagen skyldes ikke nødvendigvis ændringer af øjets struktur eller en sygelig tilstand generelt eller en sygelig tilstand i øjnene.

Dovent øje kan være knyttet til skelen. Et øje, der er “drejet” indad eller udad igennem længere tid, mister generelt en stor del af den centrale synsnerve, da det ikke bruges så meget.

Mange børn og voksne med dovent øje, er ofte ikke klar over problemet. Ofte har de god synsskarphed på det “ikke dovne øje”. En undersøgelse af synet vil afdække et dovent øje. Der er mange årsager til diagnosen og behandlingen er afhængig af årsagen.

Behandling

Generelt består behandlingen af briller eller kontaktlinser og et synstræningsprogram med tilhørende hjemmetræning.  Klapbehandling anvendes normalt kun hos os som en del af et aktivt træningsprogram.

I mange år har man troet, at dovent øje kun kan behandles i den “kritiske periode”, som siges at være perioden op til 7 års alderen.

Den seneste forskning har imidlertid vist, at man kan lave effektiv behandling på et hvilket som helst alderstrin. Imidlertid stiger behandlingstiden jo længere problemet har bestået.

Det er derfor vigtigt, at børn får en tidlig synsundersøgelse, så den rigtige behandling kan påbegyndes så hurtigt som muligt.

Kontakt os, hvis du vil høre mere om hvilke muligheder, vi kan tilbyde.