Indlæring

Synet
Forskning har vist, at synet (og samsynet) spiller en væsentlig rolle for den enkeltes evne til indlæring. At være opmærksom og modtagelig i undervisningssituationer afhænger også af synet. Den overvejende del af hvad vi lærer, sker gennem det visuelle system.
Der er mange synsmæssige aspekter, der spiller ind på den enkeltes evne til at modtage undervisning. Det er alment kendt, at nærsynethed, langsynethed og bygningsfejl kan resultere i sløret eller anstrengt syn.
Samsyn
Der er imidlertid også mange børn, som har fokuserings- og samsynsproblemer, der giver besvær ved skift fra bog til tavle og omvendt. Disse børn kan have svært ved at bruge begge øjnene sammen. Det kan virke anstrengende på synet og derfor have indflydelse på opfattelsen og bearbejdelsen af det sete.
Andre børn kan have svært ved at kontrollere deres øjenmotorik, hvilket kan resultere i at de mister overblikket. Derfor læser barnet den samme linje 2 gange, springer ord eller linjer over, gættelæser, bytter om på bogstaver og ord og er måske nødt til at følge teksten med fingeren.
Skole
Et barn, der allerede fra første skoledag har problemer med bl.a. at bearbejde de synsmæssige informationer han eller hun stilles overfor, kan godt få følelsen af at skolen er overvældende. Skolesystemet er designet ud fra forestillingen om, at børn har de nødvendige visuelle færdigheder til at modtage undervisning.
Alle børn er ikke synsmæssigt klar til at starte skolen på det givne tidspunkt. Det barn, som ikke har udviklet de nødvendige færdigheder, vil ikke få det fulde udbytte af undervisningen. Som følge af de manglende færdigheder, vil barnet måske få problemer med at læse, skrive, matematik, stavning og konstruktiv tænkning. Diverse sportsaktiviteter eller almindelige udendørslege samt sociale relationer til andre børn kan også være følgevirkninger.
Nogle børn, der har synsmæssige problemer i forbindelse med indlæring er bedst hjulpet med synstræning, hvor der kan anvendes linser og prismer i forbindelse med træningsøvelserne. Synstræningen lærer barnet nye strategier til at udvikle de nødvendige synsmæssige færdigheder.
Undersøgelse
Det er vigtigt at undersøge synet og alle de nødvendige synsmæssige færdigheder hos et barn og hvis det sker inden udgangen af det første skoleår, kan man gribe ind, inden problemerne bliver alt for store, men det er muligt at træne på samsynet hele livet.
Tre simple tests, der kan afsløre samsynsproblemer hos børn
Hvis et barn har svært ved at læse, koncentrere sig eller bliver hurtigt træt, kan det skyldes, at øjnene og hjernen ikke samarbejder optimalt. Her er tre helt enkle test, du som forælder eller lærer kan lave for at få en fornemmelse af, hvordan barnets syn fungerer:
Kan barnet følge en genstand med øjnene? (test af øjenbevægelser)
Hold en blyant eller lille figur ca. 30 cm fra barnets ansigt. Bevæg den langsomt fra side til side og derefter op og ned – som et langsomt X i luften.
Kig efter:
-
Hopper barnets øjne, i stedet for at følge bevægelsen jævnt?
-
Drejer barnet hovedet i stedet for at bruge øjnene?
-
Mister det hurtigt koncentrationen eller bliver uroligt?
Det kan tyde på, at øjenbevægelserne ikke er stabile – og det gør læsning og koncentration svært.
Kan barnet dreje øjnene indad? (test af samsyn/konvergens)
Hold en blyant lodret midt foran barnets næse, ca. 30 cm væk. Bevæg den langsomt ind mod næsen og bed barnet kigge på spidsen hele vejen.
Kig efter:
-
Begge øjne følger med – eller begynder det ene at glide ud til siden?
-
Siger barnet, at det bliver sløret, ser dobbelt eller får ondt i hovedet?
Hvis øjnene ikke kan samarbejde tæt på, bliver det meget anstrengende at læse og arbejde ved en skærm.
Kan barnet skifte fokus mellem nær og fjern? (test af fokusering/akkommodation)
Bed barnet kigge skiftevis på noget tæt på (f.eks. en blyant i hånden) og noget længere væk (f.eks. et ur på væggen eller et skilt). Skift fokus frem og tilbage nogle gange.
Kig efter:
-
Har barnet svært ved hurtigt at stille skarpt, især når det skal tilbage til det nære?
-
Klager det over, at det bliver sløret eller ubehageligt?
Problemer med at skifte fokus gør det svært at følge med i undervisningen, hvor blikket hele tiden skal skifte mellem bøger, tavle og læreren.
Har du mistanke om, at dit barn har svært ved en eller flere af disse ting, kan det være en god idé at få lavet en grundig synsundersøgelse. Samsynsproblemer kan ofte trænes – og det kan gøre en stor forskel for barnets trivsel og læring.
Tjekliste: Tegn på samsynsproblemer hos børn
Samsynsproblemer kan påvirke barnets trivsel, koncentration og læselyst – uden at det nødvendigvis handler om hverken intelligens eller vilje. Her er en tjekliste over typiske tegn, du som forælder eller lærer kan holde øje med:
Når barnet arbejder med noget tæt på
-
🔲 Klager over hovedpine, trætte øjne eller svimmelhed efter læsning
-
🔲 Mister hurtigt koncentrationen ved lektier og bøger
-
🔲 Gnider sig ofte i øjnene eller blinker meget
-
🔲 Holder bøger eller skærme meget tæt på ansigtet
-
🔲 Bliver let træt og opgivende under nærarbejde
Når barnet læser eller skriver
-
🔲 Springer ord eller linjer over
-
🔲 Mister let sin plads i teksten – bruger måske fingeren til at følge med
-
🔲 Ser bogstaver som flydende, spejlvender bogstaver som b og d
-
🔲 Læser langsomt eller undgår læsning helt
-
🔲 Holder hovedet skævt eller dækker det ene øje
I leg og bevægelse
-
🔲 Virker klodset – snubler let eller har svært ved at fange bold
-
🔲 Undgår aktiviteter med meget bevægelse eller afstandsbedømmelse
-
🔲 Bliver køresyg, får kvalme ved 3D-film eller bliver hurtigt overvældet
-
🔲 Har svært ved at koordinere, især ved boldlege eller balanceøvelser
I det daglige
-
🔲 Har svært ved at sidde stille og fastholde opmærksomhed
-
🔲 Har svært ved at forstå eller huske det, der læses
-
🔲 Er ofte træt eller irritabel efter en skoledag
-
🔲 Har nedsat selvtillid og giver hurtigt op
Kort og godt:
Et barn med samsynsproblemer kan sagtens være nysgerrigt, intelligent og lærevilligt – men det kræver langt flere kræfter at klare almindelige opgaver. Når øjnene og hjernen ikke samarbejder optimalt, går det ud over koncentration, energi og lysten til at lære. Heldigvis kan det trænes.